poniedziałek, 26 grudnia 2016

Ziemniaki Au Gratin

Dzisiejszy wpis będzie bardziej na słono. Nie jestem zbyt duża fanka ziemniaków, ale w tym wydaniu mogłabym je jeść codziennie na śniadanie, obiad i kolację. Jako, że zapiekanka jest dość kaloryczna, polecam ja jeść jako danie główne, np. z sałatka albo jako dodatek do pieczonego łososia lub chudego mięska.

Ziemniaczki te zagościły u mnie w tym roku na wigilijnym stole jako dodatek właśnie do pieczonego łososia. Wiem nie jest to tradycyjny "zestaw" ale w tym roku spędzaliśmy święta sami z mężem, daleko od całej rodzinki... Mnie już niestety nie chca wpuścić na pokład samolotu, a poza tym u nas święta trwaja tak na prawdę jeden dzień. Na dodatek trzy miesiace temu przeprowadziliśmy się na południe Stanów (konkretnie do Georgii) co za tym idzie straciłam dostęp do polskich produktów, m.in. kiszonej kapusty, przypraw, suszonych grzybów, chleba (o tak!) razowego. Więc nijak zrobić zakwas buraczany na barszcz, czy wigilijne uszka.


Mam nadzieję, że zapiekanka ta posmakuje i Wam! Dajcie mi znać co myślicie w komentarzach. Życzę wszystkim Wesołych Świat (chyba jeszcze nie za późno)!!! 🎄🎄🎄

P.S. Plus z życia na południu - dziś temperatura przekroczyła 25 stopni Celcjusza! Śniegu w tym roku chyba nie zobaczę! 😂


 

Składniki: 

1,5 kg ziemniaków
375 ml śmietanki kremówki
1 duży zabek czosnku
1 łyżka masła
1,5 szklanki tartego sera (ja użyłam Gruyère, ale wy możecie użyć jakiegokolwiek lubicie, musi to być jednak ser z tych "twardych" odmian np. bursztyn)
sól 

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzej do 200 stopni Celcjusza. Formę do pieczenia o wymiarach 20x20 cm wysmaruj najpierw przeciętym na pół zabkiem czosnku a następnie masłem. 

Ziemniaki obierz i pokrój na cieniutkie plasterki (około 1-2 mm). Żeby ułatwić sobie życie ja używam malaksera, ale nic się nie stanie jak pokroicie ziemniaki ręcznie. Jest to jednak bardzo żmudna praca. 

Ułuż pierwsza warstwę ziemniaków tak aby lekko zachodziły na siebie a następnie dopraw sola. Powtórz proces aż skończa się ziemniaki. Tak przygotowana zapiekankę zalej śmietanka i szczelnie przykryj folia aluminiowa. Wstaw do piekarnika i piecz przez godzinę. 

Po upływie godziny wyjmij zapiekankę z piekarnika, ostrożnie zdejmij folię (uwaga na goraca parę!), posyp wierzch serem i zapiekaj juz bez przykrycia przez kolejne 15 minut lub do momentu gdy ser się rozpuści a zapiekanka troszkę zbrazowieje. 

Poniżej znajdziecie instrukcje wideo:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz